FANDOM

Zamek-ogolny-galeria

Szkoła Magii i Czarodziejstwa w Wielkopolsce (w skrócie Wielkopolan)- szkoła, w której uczą się przyszli czarodzieje i czarownice, niezależnie od statusu krwi. Została założona w 1000 roku przez parę słowiańskich czarodziejów, Siemowita i Emile Gryfin. Zbudowali oni szkołę w Wielkopolsce, ale dokładną lokalizacje znają tylko uczniowie ,nauczyciele oraz pracownicy Polskiego Ministerstwa Magii. Konkuruje ona z szkołą im. Mieszka I. Przyjmuje uczniów głównie z Polski. Istnieją tam cztery domy: Sowy, Żubra, Wilka oraz Rysia. Żubra i wilka założył Siemowit a Sowy i Rysia Emila. Uczniowie są nagradzani punktami za dobre zachowanie, za zwycięstwa meczy Chitchdeya oraz za poprawne odpowiedzi. Punkty mogą być również odbierane za złe uczynki, za nieprzestrzeganie regulaminu szkolnego, a także włóczenie się po nocy. Pod koniec roku, dom z największą ilością punktów wygrywa Puchar Domów, co jest wielkim zaszczytem dla mieszkańców tego domu. Organizowane są tam też szkolne mistrzostwa w Chitchdeyu, w której zwycięski dom otrzymuje Puchar Chitchdeya. Dzieci z magicznymi umiejętnościami są zapisywane do Szkoły Magii tuż po urodzeniu, a informowane są w wieku 11 lat zazwyczaj listem przyniesionym przez sowę.

Historia Edytuj

Ok. 1000 roku dwójka czarodziejów, Siemowit i Emila wpadli na pomysł założenia szkoły. Powodem tego było że przyszły czarodziej lub czarownica musiała albo wyjeżdżać do zagranicznej szkoły albo uczyć się w domu. Otrzymali na to zgodę od ówczesnego księcia Polski, Bolesław Chrobrego. Zbudowali zamek gdzieś w Wielkopolsce, gdzie założyli cztery domy. Zatrudnili nauczycieli, którzy zaczęli uczyć przyjmowanych uczniów w szkole. Początkowo sami wytypowali uczniów do któregoś z domów, z czasem martwiąc się, co stanie się po ich śmierci stworzyli diadem, który zaklęli tak, że na podstawie cech charakteru przydzielał ucznia do któregoś z poszczególnych domów.

Domy Edytuj

Wilk Edytuj

S

Wilk

Słynie z odwagi, waleczności, honoru oraz gotowości do poświecenia się dla drugiej osoby. Kolor domu to szary, a jego symbolem jest biały wilk. Duchem domu jest Sir Bolesław Gryfin zwany Walecznym.

Pokój wspólny znajduje się na szczycie zachodniej wieży, a żeby wejść należy powiedzieć hasło oraz pogłaskać odpowiednio posag wilka. Opiekunem domu jest Herbert Warański, nauczyciel zaklęć i uroków. W pokoju wspólny wisi obraz Siemowita Gryfina. Mottem domu są słowa "Honor ponad wszystko". W żargonie szkolnym nazywa się ich Wilkorami.

Sowa Edytuj

G

Sowa

Słynie z mądrości, kreatywności, inteligencji i ekstrawagancji. Kolor domu to czerwony, a jego symbole jest sowa. Duchem domu jest lady Cassandra Zamojska, nazywa także Uśmiechnięta Panią.

Pokój wspólny znajduje się w wschodniej wieży, a żeby się tam dostać trzeba odpowiedzieć na zagadkę zadaną przed portret Emily stojący obok drzwi do środka. Opiekunem domu jest Tomasz Fitzerman, nauczyciel eliksirów. W pokoju wspólnym wisi stoi posąg Emily. Mottem domu są słowa "Wiedza jest kluczem". W żargonie szkolnym nazywa się ich Puchaczami.

Żubr Edytuj

Ż.

Żubr

Słynie z wierności, lojalności, przyjaźni oraz pracowitości. Kolor domu to zielony, a symbolem jest żubr. Duchem domu jest sir Zawisza Snow, zwany wesołym rycerzem.

Pokój wspólny znajduje się na parterze zamku, pomiędzy dwoma srebrnymi zbrojami niedaleko Wielkiej Sali. Żeby wejść trzeba powiedzieć popchnąć zbroje, wtedy ściana się otwierała. Na końcu krótkiego korytarza znajdował się portret Żubra, któremu trzeba podać hasło, po czym wpuszczał do środka. Opiekunem domu jest Helena Żerdzińska, nauczycielka opieki nad magicznymi stworzeniami. W pokoju znajduje się duży posąg Siemowita z żubrem. Mottem domu są słowa "Wierność to cnota". W żargonie szkolnym nazywa się ich Żubronami.

Ryś Edytuj

R

Ryś

Słynie z ambicji, sprytu, zaradności oraz pomagania sobie nawzajem. Kolor domu to pomarańczowy, a symbolem jest rys. Duchem domu jest sir Rognar Vester , zwany jeźdźcem bez głowy.

Pokój wspólny znajduje się w lochach zamku, a żeby się tam dostać trzeba powiedzieć obrazu Zygfryda Wazy odpowiednie hasło. Opiekunem domu jest Monika Wiśniewska, nauczycielka Transmutacji. W pokoju znajduje się posąg Emili z rysiem. Mottem domu są słowa "Chaos to drabina". W żargonie szkolnym nazywa się ich Rykonami.

Rok Szkolny Edytuj

Rok szkolny w zamku zaczyna się 1 września o 10 rano, gdy pociąg Wielkopolan Express zabiera uczniów z Dworca Głównego w Poznaniu z peronu 12 i 5/5 do stacji Piaston, gdzie pierwszoroczni przepływają łodziami jezioro wraz z Gajowym do szkoły. Starsi uczniowie podróżują starodawnymi wozami powożonymi przez Jednorożce. Uczta powitalna rozpoczyna się w Wielkiej Sali, ale przed ucztą odbywa się Ceremonia Przydziału. Przynosi się magiczny, srebrny diadem, który zakłada po kolei każdemu nowemu uczniowi, który przydziela do któregoś z domów. Po niej krótko przemawia Dyrektor, a uczta zaczyna się zaraz po jej skończeniu. Wszystkie stoły zapełniają się przeróżnymi potrawami na złotych półmiskach, oraz w dużych dzbanach picie - zazwyczaj sok z dyni. Uczta kończy się wraz z kilkoma dodatkowymi słowami Dyrektora, włączając to coroczne przypomnienie zasad. Przed wyjściem z Wielkiej Sali odśpiewywany jest Hymn Szkolny.

Kolejne dni nauki Edytuj

Zajęcia rozpoczynają się następnego dnia (2 września), chyba, że jest niedziela, wtedy nie ma lekcji. Plany lekcji są rozdawane w Wielkiej Sali na śniadaniu przez opiekunów poszczególnych domów. Pierwszoroczni na tych lekcjach zapoznawani są z wymaganiami edukacyjnymi i zasadami, oraz poznają przedmiot. Pozostali uczniowie zaczynają normalną naukę.

Egzaminy Edytuj

Końcowe egzaminy rozpoczynają się w pierwszym tygodniu czerwca, a wyniki są już znane tydzień później. Egzaminy pisane są ze wszystkich zdawanych przez danego ucznia przedmiotów. SUMY - ,,Standardowe Umiejętności Magiczne" znane potocznie Sumami. Pisane są przez uczniów z piątej klasy w czerwcu, niedługo przed zakończeniem roku szkolnego. Uczniowie ci już wtedy muszą zastanawiać się nad swoją przyszłą karierą zawodową, wybierając odpowiednie przedmioty. SUMy pisane są w Wielkiej Sali, a testy zabezpieczone są przed nieuczciwymi studentami specjalnymi zaklęciami. Oceny które można zdobyć to: Pozytywne - Geniusz (G), Bardzo dobry (B), Dobry (D). Negatywne - Przeciętny (P), Nierób (N), Tuman (T).

Owutemy - Pisane w siódmej klasie ,,Okropnie Wyczerpujące Testy Magiczne", to zbiór zadań teoretycznych oraz praktycznych z wybieranych wcześniej przedmiotów. Niewiele uczniów zdało i podeszło do owutemów znajdując prace od razu. Oceny do uzyskania na owutemach są takie same jak w SUMach.

Zakończenie roku szkolnego Edytuj

Wieczorem przed powrotem Wielkopolan Express odbywa się uczta pożegnalna. Wtedy też Wielka Sala jest przystrajana w barwy domu, który zdobył w danym roku Puchar Domów. Pociąg wraca do Poznania w czasie trzeciego tygodnia czerwca. Cały personel i uczniowie opuszczają Wielkopolan na okres wakacji, pomijając gajowego i woźnego.

Dzienna rutyna w Wielkopolan Edytuj

Dzień z życia ucznia Edytuj

Dzień zaczyna o 8:00 śniadaniem w Wielkiej Sali. Godzinę później rozpoczyna się pierwsza lekcja. Każda z nich trwa 45 minut. Między nimi są 15 minutowe przerwy. O godzinie 13:00 jest obiad w Wielkiej Sali. Lekcje trwają najdłużej do 16:35. O 19:00 jest kolacja w Wielkiej Sali. Po kolacji uczniowie powinni przebywać tylko w swoich pokojach wspólnych. Młodsi uczniowie muszą być w swoich dormitoriach o 21:00, zaś uczniowie z 6 i 7 klasy o 22:00. Cisza nocna trwa od 23:00 do 7:00. Zajęcia z Astronomii odbywają się co środy o 0:00 w wieży południowej.

Strój szkolny Edytuj

W Wielkopolanie uczniów obowiązuje mundurek szkolny. Muszą go mieć na sobie podczas wszystkich zająć, posiłków i nauki w Wielkiej Sali. Mogą się przebrać w luźny strój po kolacji, ale większość tego nie robi. Jedynie w weekendy uczniowie noszą swobodny strój zamiast mundurków.

Szkolny strój Wielkopolan składa się z długiej, białej koszuli z kołnierzykiem z długim rękawem, krawat w barwach domu, ciemnego swetra-kamizelki, czarnych spodni dla panów (ale w wyższych klasach spodnie mogą też nosić dziewczęta) i czarne spódnice do kolan, wraz z czarnymi lub szarymi podkolanówkami dla pań. Obie płci noszą czarne, wygodne buty. Każdy uczeń jest przyodziany w czarną za kolana szatę z kapturem i szerokimi rękawami, z odznaką domu na prawej piersi oraz podszewką w kolorze domu: szary dla Wilków, czerwony dla Sów, zielony dla Żubrów oraz pomarańczowy dla Rysiów. W czasie chłodnych miesięcy ciemna kamizelka zmienia się w ciemny sweter i dochodzi szalik w pasy w kolorach domu. Czarny, spiczasty kapelusz jest zakładany jedynie na specjalne okazje, takie jak ceremonia otwarcia, specjalna kolacja, przydzielenie Pucharu Domów etc.

Pomieszczenia Edytuj

W Wielkopolanie uczniowie nie tylko się uczą. Spędzają tutaj swój wolny czas, jedzą, śpią, a także odrabiają prace domowe.

Podziemia zamku Edytuj

  • Lochy
  • Pokój wspólny Rykonów
  • Klasa Eliksirów
  • Gabinet profesor Wiśniewskiej
  • Spichlerz

Parter Edytuj

  • Sala wejściowa
  • Wielka Sala
  • Pokój wspólny Żubronów
  • Kuchnia
  • Pokój nauczycieli
  • Pokój woźnego

Pierwsze Piętro Edytuj

  • Skrzydło szpitalne
  • Klasa Ilunator (magia iluzyjna)
  • Klasa starożytnych Run
  • Klasa Obrony Przed Czarną magią

Drugie Piętro Edytuj

  • Gabinet profesora Warańskiego
  • Klasa Transmutacji
  • Klasa Zaklęć i uroków
  • Łazienka Dyżurnych

Trzecie Piętro Edytuj

  • Wejście do gabinetu Dyrektora
  • Klasa historii magii
  • Klasa Śmiertelnikoznawstwa
  • Gabinet profesora Obrony Przed Czarną Magią
  • Gabinet profesora Run

Czwarte Piętro Edytuj

  • Łazienka dla chłopców
  • Łazienki dla dziewczyn
  • Biblioteka
  • Gabinet profesora Śmiertelnikoznawsta
  • Gabinet profesora Numerologi

Szóste Piętro Edytuj

  • Gabinet profesora Wróżbiarstwa
  • Gabinet profesora Astronomii
  • Gabinet profesora Fitzermana
  • Łazienka dla chłopców
  • Łazienka dla dziewczyn

Siódme Piętro Edytuj

  • Gabinet profesor Żerdzińskiej
  • Pokój Wspólny Wilkorów (wieża zachodnia)
  • Pokój Wspólny Puchaczy (wieża wschodnia)
  • Klasa wróżbiarstwa (wieża północna)

Pozostałe wieżę Edytuj

  • Wieża Astronomiczna (wieża południowa)
  • Sowiarnia
  • Wieża gdzie znajduje się gabinet Dyrektora i jego mieszkanie.

Gabinet Dyrektora Edytuj

Był jednym z najbardziej strzeżonym komnat w zamku. Jego wejścia pilnował posąg chimery, który wpuszczał tylko osoby znające hasło. Pomieszczenie było lekko owalne, gdyż znajdowały się w Wieży Głównej. Na ścianach wisiały portrety poprzednich dyrektorów. Za dużym biurkiem stał regał, na którym leżał Diadem Przydziału. W pomieszczeniu znajdowały się również: kominek, regały z książkami, krzesła dla gości, a także poręcz, na której zwykle przesiadywał biały orzeł Gwain, pupil obecnego dyrektora.

Wielka Sala Edytuj

W Wielkiej Sali zazwyczaj stoją cztery stoły- jeden dla każdego domu. Najbliżej wejścia stał stół Żubronów, obok nich stał stół Wilkorów, naprzeciwko ich stał stół Rykonów, a obok nich stół Puchaczy. Nauczyciele zasiadali przy stole u szczytu. Kuchnia znajdowała się obok Wielkiej Sali, a skrzaty domowe przynosiły jedzenie i picie za pomocą magii. W kuchni stoły były ustawione tak samo i gdy nadchodził czas posiłku, ustawiały srebrne misy, wazy i kielichy, które w identyczny sposób były ustawione w Wielkiej Sali. Sklepienie zależało od pogody panującej na zewnątrz.

Pokoje Wspólne Edytuj

Zazwyczaj są w Wieżach lub w podziemiach zamku (z wyjątkiem pokoju Żubronów). Były ozdobione w barwy i symbole założycieli. Każdy Dom strzegł tajemnicę swojego pokoju i tak na przykład tylko Wilkorzy wiedzieli jak znaleźć swoją wieże i dostać się do niej. Pokoje wspólne były wyposażone w kominki, sofy, fotele i stoliki tak, by uczniowie mieli wygodę mającą do odrabiania pracy domowej czy nauki. Ponad pokojami znajdowały się dormitoria, czyli sypialnie - osobne dla chłopców i dziewcząt.

Dziewczyny mogły bez problemu odwiedzić dormitorium chłopców, lecz oni nie mogli chodzić do sypialni dziewcząt.

Pokój Wilkorów Edytuj

Znajduje się na siódmy piętrze na Wieży Wilków (wieża zachodnia). Wejścia strzeże posąg wilka. Aby wejść do środka trzeba powiedzieć hasło oraz pogłaskać posąg. Był on całkiem przytulny z kilkoma kanapami w barwie szarej. Solidny kominek ogrzewa całą komnatę Nad kominkiem wisi gobelin przedstawiający wilka oraz motto domu "Honor ponad wszystko". Duży, okrągły stół oraz kilka krzeseł stoi pośrodku pokoju, gdzie uczniowie mogą odrabiać zadania domowe itd. Na jednej z ścian wisi portret Siemowita Gryfina. Pomiędzy kominkiem znajdują się wejścia do dormitorium; na lewo dla chłopaków, na prawej dla dziewczyn.

Pokój Puchaczy Edytuj

Znajduje się na siódmym piętrze na Wieży Sów (wieża wschodnia). Wejścia pilnuje portret Emily Gryfin, który zadaje zagadki. Przy ścianach znajduje się kilka regałów z książkami, ponadto jest tam kilka foteli i krzeseł, a pośrodku jest duży stół. W rogu pomieszczenia znajduje się marmurowy posąg założycielki. Sufit był pokryty mozaiką przedstawiający Sowę z mottem domu "Wiedza jest kluczem" Obok posągu stał półokrągły kominek ogrzewający w zimne dni. Wejścia do dormitorium były piękne wykonane z dębiny z klamką w kształcie sowy. Znajdowały po drugiej stronie kominka.

Pokój Żubronów Edytuj

Wejście znajdowało się niedaleko Wielkiej Sali, pomiędzy dwoma srebrnymi zbrojami (jedna ze zbroi miała wygrawerowanego żubra). Żeby dostać się do środka trzeba było popchnąć odpowiednią zbroje, po czym otwiera się ściana. Za ścianą był wąski korytarz, na którego końcu był portret Żubra. Trzeba powiedzieć odpowiednie hasło, wtedy się otwierał. Wnętrze było pokryte było sośniną, pomalowaną na zielono. Podłoga była pokryta niezniszczalnym freskiem przedstawiający herb domu, Żubra z mottem domu "Wierność to cnota". Na suficie latały żyrandole. Duży, kwadratowy stół stał pośrodku, przy którym stało dużo miękkich krzesał, zaś przy ścianach stało kilka kanap w barwie zieleni. Naprzeciwko wejścia stał potężny komin. Przy wejściu stał posąg Siemowita z Żubrem. Wejścia do sypialni znajdowały na naprzeciwległych ścianach od kominka.

Pokój Rykonów Edytuj

Wejście znajdowały się w lochach zamku. Aby wejść do środka trzeba podać hasło strzegącemu pokoju obrazowi Zygfryda Wazy, zasłużonemu Rykonomi. Pokój przypominał lochy, wykonany z lekkich cegieł. Naprzeciwko wejścia znajdowała się płaskorzeźbią Rysia z mottem domu "Chaos to drabina". Nad sufitem na grubych łańcuchach zostały zawieszone lampy, które jako jedyna dają efekt pomarańczowego światła. Piękne, ciemne kanapy i fotele z wyrzeźbionymi na poręczy głowami rysia otaczają cały pokój. Przy lewej ścianie znajduje się duży kominek. Pośrodku znajduje się duży, pomarańczowo, z nakrapianymi, ciemnymi plamami stół otoczony wokół krzesłami. Naprzeciwko kominka znajduje się posąg Emily Gryfin z Rysiem. Drzwi do dormitorium znajdują się naprzeciwko wejścia do pokoju.

Nauczyciele w Wielkopolanie Edytuj

  • Zaklęcia i Uroki- Herbert Warański
  • Transmutacja- Monika Wiśniewska
  • Obrona Przed Czarną Magią- Lyonel Snape
  • Numerologia- Dawid Kazimierski
  • Wróżbiarstwo- Aniela Nowaczyk
  • Opieka nad magicznymi stworzeniami- Helena Żerdzińska
  • Zielarstwo- Anna Dąbrowska
  • Śmiertelnikoznawstwo - Andrzej Nawrocki
  • Ilunator- Bartosz Cegielski
  • Starożytne Runy- Miłosz Krawczyk
  • Historia Magii- Marcin Kotarski
  • Astronomia- Ewelina Hoffman
  • Eliksiry- Tomasz Fitzerman
  • Nauka Chitchdey- Ewa Kamieniarz
  • Dyrektor- Tadeusz Grabowski
  • Zastępca Dyrektora- Lyonel Snape